1903 fick Marcus Schwarzman och Hjalmar Nordström från Uddevalla en idé. De skulle starta ett skrädderi där de gick ut till kunderna istället för att vänta på att kunderna kom till dem. Schwarzman & Nordström etablerades och affärerna gick lysande. Men med tiden ökade kraven från kunderna. De hade inte tid att vänta på måttbeställda kostymer, utan man övergick till att sy upp kostymerna med ett storleksutbud. En av de tidigaste modellerna hette Tiger och Marcus Schwarzman satte upp en skylt med texten Tigerkläder på butikens tak. Ett varumärke var på väg att födas.
Under krigsåren 1939 till 1945 sydde man uniformer till armén, och efter att det blivit fred var bolaget så starkt att man kunde bygga en ny fabrik, och 1955 fick Marcus lämna över till sonen Robert. Men sämre tider var på gång, konkurrens blossade upp och det blev textilkris. Det slutade med att svenska staten fick köpa upp företaget för att rädda jobben i den svenska textilindustrin. Därefter bestämdes att Tiger istället skulle marknadsföras mot den brittiska och amerikanska marknaden, något de gjorde så framgångsrikt att den dåvarande VD:n 1983 kunde köpa tillbaka bolaget från svenska staten.